نوشته شده توسط : مهدی حیدری پور

 

 

 

در این مقاله بسیار کاربردی قصد داریم تا در مورد تحولات دوربین های مدار بسته در سالهای اخیر بحث کنیم و امیدواریم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما بازدید کنندگان گرامی درج نماییم.
بیشترین تغییرات و تحولات دوربین مدار بسته در سالهای اخیر مربوط به رزولوشن تصاویر در این محصولات بوده است.همانطور که می دانید دوربین  های مدار بسته آنالوگ نمی توانستند جزئیات تصاویر را به خوبی نمایش دهند و هنگامی که نیاز به استخراج جزئیات از تصاویر بود این دوربین ها کاربرد زیادی نداشتند مگر در مواردی که دوربین شما نزدیک به سوژه مورد نظر نصب شده باشد.
بیشترین حرکت بنیادی در دوربین های مدار بسته ارتقا رزولوشن تصویر به کیفیت full hd 1080p در سال 2015 بود.این تغییرات باعث شد تا نسل دوربین های مدار بسته آنالوگ به کل نابود شوند و با توجه به مناسب شدن قیمت این تجهیزات در مدت زمان کم و اختلاف قیمت کم انها با انواع HD 720p و نوع انالوگ ، فروش این تجهیزات بیش از پیش افزایش یافت.
بطوریکه در سال 2016 مدلهای دوربین مدار بسته با رزولوشن تصویر 720p به حالت discontinue یا توقف تولید در آمدند.
پس از این مورد دوربین های مدار بسته 4 مگاپیکسلی در سال 2016 ظهور کردند که رزولوشنی دو برابر دوربین های 1080p دارند.با توجه به اختلاف قیمت 10 الی 20  در صدی این دوربین ها با انواع 1080p تمایل به خرید این محصولات بیشتر از انواع فول اچ دی می باشد.
اما مشکل کلیدی در دوربین های 4 مگاپیکسلی بازدهی نامناسب آنها در نور کم و یا نور های نا متعارف می باشد.اگر چه ماژول های دید در شب سعی در برطرف کردن این موارد دارند اما این مشکل بطور کامل هنوز مرتفع نشده است.
دوربین های 4k با رزولوشن تصویر 12 مگاپیکسلی دارای رشد متوسطی بوده اند اما در آینده نه چندان دور این دوربین ها نیز رقیب جدی برای نسل قدیم تر محسوب خواهند شد.مخصوصا اینکه امکانات بسیار مناسبی همراه با این دوربین ها ارائه شده است که کنترل شمارش تردد افراد در این دوربین ها یکی از این قابلیت های کلیدی محسوب می شود.

کدک h265


بدون شک یکی از مهم ترین تحولات در حوزه نظارت تصویری را می توان کدک هوشمند h265 نام برد.با توجه به افزایش رزولوشن تصویر در دوربین های مدار بسته نیاز به فضای ذخیره سازی بیشتری برای ذخیره سازی تصاویر حس می شود.با توجه به قیمت بالای هارد دیسک مخصوص دوربین مدار بسته و همچنین مدت زمان مورد نیاز برای ذخیره تصاویر ، می توان این کدک را عامل بسیار مهمی در تحولات دوربین مداربسته نسل جدید به حساب آورد.
در توضیحات دقیق تر باید بگوییم که این کدک فضای ذخیره سازی بسیار کمتری به نسبت h264 اشغال می کند و دستگاه های دی وی آر و دوربین های مجهز به این کد می توانند تصاویر را با همان کیفیت سابق اما در فضای بسیار کمتری ذخیره کنند.

کیفیت تصویر


در مورد رزولوشن تصویر می توان گفت که  برخی دوربین ها با توجه با دارا بودن رزولوشن های بالا در تفکیک پذیری تصویر بسیار ضعیف هستند و این امر در سالهای اخیر بسیار بهبود پیدا کرده است و کیفیت تصویر و رزولوشن تناسب بسیار بهتری از قبل دارند.

بهبود WDR


دوربین های مدار بسته دارای ویژگی WDR دارای دو پردازنده هستند که یکی برای پردازش تصاویر در نور کم و دیگری برای پردازش تصاویر در نور زیاد طراحی شده اند.دوربین های دارای این ویژگی قیمت بالاتری به نسبت سایر دوربین های مدار بسته دارند.اما امروزه دوربین های معمولی نیز با دارا بودن قابلیت WDR بهبود چشمگیری در تصاویر بازه های متنوع نور دارند که این ویژگی نیز روز به روز در حال بهبود می باشد تا جایی که WDR به یکی از المان های اصلی در تمام دوربین های مدار بسته تبدیل خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی حیدری پور

در این مقاله قصد داریم تا آموزش انتقال تصویر دوربین مدار بسته تحت شبکه را برای بازدید کنندگان محترم سایت ایلیا دیتا قرار دهیم.
در مقالات قبلی آموزش انتقال تصویر دوربین مدار بسته توسط آی پی استاتیک و p2p را برای بازدید کنندگان قرار دادیم.
در این آموش می خواهیم به شما نحوه انتقال تصویر دوربین مدار بسته تحت شبکه را قرار دهیم.
این انتقال تصویر برای زمانی است که شما یک یا تعدادی دوربین مدار بسته تحت شبکه متصل به یک کامپیوتر دارید و می خواهید تصاویر آنها را انتقال دهید.
برای انتقال تصویر دوربین مدار بسته تحت شبکه شما باید آی پی و پورتهای مربوط به دوربین های خود را در موردم خود فوروارد کنید.
معنای port forwarding  چیست ؟ بطور خلاصه هنگامی که یک پورت را فوروارد می کنیم در اصل آن پورت را برای دسترسی از راه دور و یا دسترسی محلی باز گذاشته ایم.
پس از انجام port forwarding هر درخواستی که به روتر شما می رسد باعث می شود تا با توجه به پورت و آی پی وارد شده شما به مسیر مورد نظر (دستگاه مورد نظر) هدایت شوید.
فرض کنید شما در شبکه داخلی خود دو عدد دوربین مدار بسته با آدرس های آی پی زیر دارید:
دوربین مدار بسته تحت شبکه اول : 192.168.1.100 و پورت 8080
دوربین مدار بسته تحت شبکه دوم: 192.168.1.101 و پورت 8081
اگر شما بخواهید از بیرون به این دوربین ها دسترسی داشته باشید باید پورتهای مربوط به این دوربین ها را باز بگذارید تا بتوانید تصاویر آنها را مشاهده کنید.
پس از port forwarding هنگامی که شما آی پی روتر خود را با پورت خاصی در مرورگرتان وارد می کنید در واقع می توانید به آن device دسترسی داشته باشید.
فرض می کنیم آی پی مودم شما 50.75.31.20 باشد.شما با وارد کردن آدرس آی پی و پورت های زیر می توانید به هر دوربین بصورت مجزا دسترسی داشته باشید:
50.75.31.20:8080 برای دوربین مدار بسته تحت شبکه اول
50.75.31.20:8081 برای دوربین مدار بسته تحت شبکه دوم
حال که مفهوم prot forwarding را یاد گرفتید نیاز است تا نحوه انجام این کار را در مودم خود فرا گیرید.

برای این کار شما باید وارد منوی کانفیگ مودم خود شوید.آدرس آی پی مودم خود را در مرورگر وارد کنید که در مودم های دی لینک بطور پیش فرض 192.168.1.1 می باشد.
مطابق شکل زیر مارد منوی advanced شده و Port forwarding را کلیک کنید.

آموزش انتقال تصویر دوربین مدار بسته تحت شبکه
در قسمت server name  یک نام دلخواه برای پورت انتقالی خود انتخاب کنید.مثلا camera1
در قسمت external port شما باید پورت انتقالی خود را وارد کنید.همچنین شما می توانید بازه ای از پورتها را انتقال دهید.برای آی پی دوربین اول باید پورت 8080 را وارد کنید.
مقادیر start  و end را روی 8080 قرار دهید.
پروتکل بصورت پیش فرض روی udp ست است و آن را تغییر نمی دهیم.
Internal port را نیز مانند external port  تنظیم می کنیم.
در قسمت server ip address نیز آدرس آی پی دوربین مدار بسته اول یعنی 192.168.1.100 را وارد می کنیم.
برای دوربین مدار بسته دوم نیز مظابق پورت و آدرس آی پی دوربین مقادیر را وارد می کنیم.
حال با وارد کردن آدرس آی پی زیر می توانید به دوربین های خود دسترسی داشته باشید.
5.75.31.20:8080  برای دوربین مدار بسته اول
50.75.31.20:8081 برای دوربین مدار بسته دوم

با این روش می توانید انواع دوربین مدار بسته بیسیم (دوربین مدار بسته وایرلس ، دوربین مدار بسته وای فای ) را نیز بر بستر اینترنت انتقال تصویر  دهید.



:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی حیدری پور
 
 

 

پیش تر در پست های قبلی که در کانال تلگرام دوربین مدار بسته نیز منتشر گردید انواع آموزش های انتقال تصویر دوربین مدار بسته را برای علاقمندان منتشر کردیم.
آموزش های قبلی همگی بر پایه استفاده از سیستم های پردازش ابری Cloud p2p بودند و نیالزی به تنظیمات در مودم شما نداشتند.اما در آموزش امروز می خواهیم انتقال تصویر توسط آی پی استاتیک را آموزش دهیم و این آموزش بدون شک می تواند بسیار مفید باشد.

در این مقاله به انتقال تصویر دوربین هایی که از بستر کابل کواکسیال استفاده می کنند می پردازیم و در مقالات بعدی انتقال تصویر دوربین مدار بسته بیسیم (دوربین مدار بسته وایرلس ) و دوربین مدار بسته تحت شبکه را آموزش می دهیم.

پیرو درخواست های مکرر اعضای کانال ایلیا دیتا بر آن شدیم تا جامع ترین آموزش انتقال تصویر دوربین مدار بسته را برای کاربران محترم قرار دهیم تا بتوانند از آن بهره ببرند.
در مرحله اول این آموزش قصد داریم تا با نحوه ارتباط شبکه ای در انتقال تصویر بپردازیم.لازم به ذکر است که توضیحات این بخش بصورت بسیار عامیانه درج شده اند و حد الامکان از باز کردن بحث های مربوط به انتقال داده ها در لایه های شبکه کامپیوتری پرهیز می کنیم.
اولین گام برای انجام انتقال تصویر دوربین مدار بسته این است که شما یک خط اینترنت دارای آی پی ثابت داشته باشید.برای این منظور باید از هر کجا که اینترنت خود را تهیه کرده اید اقدام به خرید آدرس آی پی ثابت یا همان آی پی استاتیک کنید.
حال دلیل خرید آدرس آی پی ثابت چیست ؟ هر بار که شما به اینترنت وصل می شود آدرس آی پی شما تغییر می کند.به عبارت دقیق تر هنگامی که شما مودم خود را روشن می کنید از طرف ارائه دهنده سرویس اینترنت شما ، یک آدرس آی پی متغییر به آن اختصاص می یابد.ممکن است در صورت خاموش و روشن کردن مودمتان آدرس آی پی شما مجدد تغییر کند و برای انتقال تصویر دوربین مدار بسته نیاز است تا شما دارای یک خط اینترنت با آدرس آی پی ثابت باشید.
برای انجام انتقال تصویر توسط آی پی استاتیک (ثابت) شما باید  تنظیماتی را روی مودم خود صورت دهید.در این تنظیمات شما منابعی از شبکه داخلی خودتان را به اشتراک می گذارید.حال این منابع می توانند هر چیزی باشند که شما در انتقال تصویر دستگاه دی وی آر خود را به اشتراک می گذارید.
با این کار شما در حقیقت اجازه دادید که هر کس آدرس آی پی شما را وارد کند ، بتواند به دستگاه دی وی آر شما دسترسی داشته باشد و بتواند تصاویر دوربین های شما را مشاهده کند.
حال شاید تصور کنید که این روش اصلا امن نیست و ممکن است تا با بدست اوردن آدرس آی پی شما بتوانند تصاویر دوربین ها را مشاهده کنند.برای مقابله با این نفوذ ، شما باید کلمه عبور دستگاه دی وی آر خود را بصورت کاملا ایمن تعریف کنید و آن را در اختیار هیچ کس قرار ندهید.در این صورت زیاد تعجب نکنید اگر تصاویر شما مورد سو استفاده قرار بگیرند.
همانطور که گفتیم پس از اعمال تنظیمات روی مودمتان ، شما دستگاه دی وی آر خود را روی محیط وب به اشتراک می گذارید.حال هر کس می تواند با وارد کردن آدرس آی پی و نام کاربری و کلمه عبور وارد دستگاه دی وی آر شما شده تصاویر را مشاهده کند و از امکانات دیگر مانند بازبینی ویدئو ها ، تنظیمات ساعت و تاریخ و بسیاری گزینه های دیگر استفاده کند.
حال می خواهیم تنظیمات مودم را برای انتقال تصاویر دوربین مدار بسته صورت دهیم.دستگاهی که ما می خواهیم انتقال تصاویر را روی آن انجام دهیم دارای پورت انتقال تصویر موبایلی 34567 می باشد که یکی از پر مصرف ترین دستگاه ها می باشد.زیرا قیمت دوربین مدار بسته AHDD ناسب تر از سایر دوربین ها می باشد.لازم به ذکر است نرم افزار انتقال تصویر موبایل این پورت Xmeyee می باشد و چنانچه پورت موبایل دستگاه دی وی آر شما متفاوت باشد باید نرم افزار مخصوص خود آن را تهیه کنید.
ابتدا وارد منوی تنظیمات شبکه دستگاه دی وی آر خود شوید.
1-اگر گزینه dhcp فعال است آن را به حالت غیر فعال در بیاورید.
2-در قسمت ip address آدرس آی پی دلخواه اما در رنج آدرس های شبکه خود وارد کنید.برای مثال آدرس آی پی 192.168.1.100
3-subnet mask را تغییر ندهید و روی 255.255.255.0  باشد.
4-در قسمت gateway آدرس آی پی مودمتان وارد شود.در اینجا آدرس 192.168.1.1 مد نظر است.
5-برای primary DNS نیز آدرس آی پی مودمتان را وارد کنید. 192.168.1.1
6-برای secondary DNS مقدار 8.8.8.8 را وارد کنید.
سایر مقادیر را نیز تغییر نداده و تنظیمات را ذخیره می کنیم.

آموزش انتقال تصویر دوربین مدار بسته
حال به تنظیمات مودم می پردازیم.
تصاویر زیر مربوط به مودم های Dlink  می باشد.برای سایر مودم ها نیز تنظیمات انتقال تصویر تفاوت چندانی ندارد.وارد صفحه کانفیگ مودم خود شوید.
برای مودم های dlink بطور پیش فرض آدرس آی پی 192.168.1.1 را در مرور گر خود وارد کنید.سپس در صفحه بعد برای نام کاربری admin و کلمه عبور نیز admin را وارد کنید.
حال شما وارد منوی کانفیگ مودم خود شده اید.

انتقال تصویر دوربین مدار بسته
در منوی advanced گزینه DMZ  را کلیک کرده سپس در قسمت DMZ host ip address  آدرس آی پی دستگاه دی وی آر خود را وارد کنید.192.168.1.100 
حال گزینه save settings را بزنید.

انتقال تصویر دوربین مدار بسته
شما تنظیمات مودم و دستگاه دی وی آر خود را انجام داده اید.
حال نرم افزار موبایل مخصوص دستگاه دی وی آر خود را نصب کنید.پورت انتقال تصویر موبایل دستگاه دی وی آر ما 34567 بود که توسط نرم افزار Xmeye می توانید تصاویر این دستگاه ها را ببینید.
حال طبق آموزش های قبلی وارد نرم افزار موبایل شده و گزینه + در گوشه سمت راست صفحه را کلیک کنید.

انتقال تصویر دوربین مدار بسته
مقادیر را به فرم زیر وارد کنید.
1-برای نام دستگاه ، یک نام دلخواه را وارد کنید.
2-برای آدرس آی پی شما باید آدرس آی پی استاتیکی که خریداری کرده اید را وارد کنید.
3-در قسمت پورت 34567 را وارد می کنید.توجه داشته باشید که دستگاه های مختلف با فریم ور ها و برندهای مختلف دارای پورت موبایلی متفاوتی هستند.
4-برای نام کاربری باید نام کاربری دستگاه دی وی آر خود را وارد کنید.
5-برای کلمه عبور نیز باید کلمه عبور دستگاه دی وی آر خود را وارد کنید



:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 ارديبهشت 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی حیدری پور
 
 

 

پیش تر ها دوربین های مدار بسته تنها برای نظارت تصویری استفاده می شدند.اما نسل های جدید انواع دوربین مدار بسته به  امکانات بسیاری مجهز گردیده اند که می تواند نیازهای نظارتی کاربران را بیش از پیش مرتفع کنند.نسل های قدیم دوربین مدار بسته دارای کیفیت تصویر پایینی بودند و از همین رو برای نظارت دقیق تر میبایست تعداد بیشتری از دوربین های مدار بسته را در محیط های دارای درجه امنیتی بالا استفاده کرد.
این در حالی است که دوربین های مدار بسته جدید دارای رزولوشن تصویر بسیار بالایی هستند.از این رو می توان جزئیات را در تصاویر بسیار بهتر  مشاهده کرد.جدا از بحث وضوح تصویر ، دوربین های مدار بسته جدید به امکانات بسیار کاربردی ای مجهز گردیده اند که توابع تحلیل گر تصاویر یکی از مهم ترین آنهاست.

برای آشنایی با تحلیل گر های تصاویر حتما مقاله زیر را مطالعه کنید:

تحلیل گر تصاویر در دوربین مدار بسته
ویژگی جدید در نسل آینده دوربین های مدار بسته که امروز قصد بررسی آن را داریم حسگرهای راداری می باشند.در ابتدا در مورد حسگرهای راداری باید بگوییم که این حسگرها در نگاه خیلی ساده تشخیص دهنده (detector)هایی هستند که می توانند در کنار دوربین مدار بسته تحت شبکه بکار گرفته شوند و آلارم های مهم را به نرم افزار مدیریت ویدئوها یا همان VMS ارسال کنند.در مورد قیمت دوربین مدار بسته مجهز به حسگر راداری باید گفت محصولات کمپانی های مختلف بسته به نوع و مدل آنها در رنج 3 الی 12 میلیون تومان می باشند.
اما در نگاه ریزتر تفاوت این حسگرها با سایر حسگرهای دوربین مدار بسته در دقت آنها می باشد.بطور واضح تر حسگرهای راداری دوربین مدار بسته  برای استفاده در فضای آزاد کارایی دارند و همانطور که در مورد رادارها می دانید این حسگرها با ارسال فرکانس به محیط و بازخورد آن می توانند اجسام را تشخیص دهند.
حسگرهای راداری دوربین مدار بسته می توانند در آن واحد چندین هدف را شناسایی کرده و تحرکات را به خوبی و با دقت بسیار بالا تحت نظر خود داشته باشند.اما از یک حسگر راداری توقع نداشته باشید که بتواند تحرکات اجسام ریز و کوچک را نیز تحت نظر داشته باشد و آلارم های تحرکات آنها را ارسال کند.این رادارها می توانند با توجه به طول موج و فرکانس ارسالی خود مسافتی بین 40 الی 60 متر را بسته به نوع رادار پوشش دهند که البته در نسل های آینده ممکن است این میزان بسیار افزایش پیدا کند.زیرا اساسا محدودیت ساخت راداری وجود ندارد و این مسافت نیز بسته به نوع دوربین مدار بسته در خود رادار طراحی گردیده است.
شاید برای شما این سوال پیش بیاید که این دوربین ها در چه مکانهایی کاربرد دارند ؟ هر مکانی که دارای درجه امنیتی بسیار بالا باشد و همچنین امنیت پیرامونی برای آن امری حیاتی محسوب شود می تواند از این نوع سنسورها در کنار دوربین های مدار بسته استفاده کند.
پیش تر در مورد تحلیل گر های ویدئویی بحث هایی کردیم و نحوه کار آن را توضیح دادیم.استفاده ترکیبی از رادار و تحلیل گر های ویدئویی می تواند در افزایش کارایی تجهیزات نظارتی بسیار موثر باشد.به عبارت دیگر این دو تکنولوژی توسط ترکیب با یکدیگر می توانند نقص های یکدیگر را پوشش دهند.
دوربین های مدار بسته دارای حسگر راداری ارائه شده تا کنون ، دارای ویژگی ارتباط مستقیم مابین دوربین مداربسته و رادا نمی باشند اما بدون شک در نسل آیند دوربین های دارای این تکنولوژی عملکرد دوربین مدار بسته می تواند بصورت ترکیبی از پردازش تصویر و آلارم های ارسال شده از رادار باشد.بعنوان مثال در یک دوربین مدار بسته PTZ که از سیستم target tracking (تعقیب اتوماتیک سوژه) استفاده می کند ، می توان با پوشش 360 درجه توسط رادار ،هنگامی که سوژه دقیقا پشت به دوربین حرکت می کند ، بلافاصله تشخیص حرکت را با دقت بالایی به دوربین ارسال کرده و بتوان عمل target tracking  را با دقت بالایی صورت داد.
از دیگر محاسن این تکنولوژی این است که تحلیل گر های ویدئویی در شرایط جوی نامناسب مانند برف ريال مه و باران دچار خطای عملکرد می شوند اما رادار در تمام شرایط جوی می تواند به خوبی موانع و حرکات آنها را تشخیص دهد.

در کلام نهایی باید گفت که رادار برای تشخیص و دوربین مدار بسته برای شناسایی سوژه بکار گرفته می شوند و استفاده از توابع VCA (تحلیل گرهای تصاویر) به تنهایی نمی تواند کار تشخیص را با دقت بالایی انجام دهد.



:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 ارديبهشت 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی حیدری پور
 
 

 


12 مارچ سال جاری (2017) کمپانی دوربین مدار بسته هایک ویژن از معرفی نسل جدید سرورهای ذخیره سازی اطلاعات خبر داد و این محصولات در در دسته بندی سرورهای همه کاره جهت ذخیره سازی اطلاعات تصاویر انواع دوربین مدار بسته تحت شبکه قرار داده است.این سرورهای حرفه ای جهت بکار گیری در پروژه های دوربین مدار بسته حرفه ای توام با امنیت بالا و پروژه های بزرگ و متوسط طراحی شده اند و می توانند در زیر بار فشار بالای کاری ناشی از ذخیره سازی اطلاعات به خوبی کار کنند و نیاز کاربران حرفه ای را مرتفع سازند.
سرورهای سری  Blazer Pro ترکیبی از یک سیستم مدیریت تصاویر پیشرفته و قدرتمند (نرم افزار) و تجهیزات ذخیره سازی فیزیکی داده ها آن هم بصورت ایمن و حرفه ای تشکیل شده است و می تواند از 128 کانال الی 256 کانال دوربین مدار بسته تحت شبکه را پشتیبانی کنند.
این سرورها برای کاربران سطح متوسط و حرفه ای طراحی شده اند و علاوه بر امکانات پایه از قبیل مشاهده زنده تصاویر ، رکورد و بازپخش تصاویر ، قابلیت ارسال آلارم و ... به امکاناتی از قبیل شمارش تردد افراد ، تشخیص پلاک خودرو و کسب و کار هوشمند نیز مجهزند.
ویژگی برتری که هایک ویژن به آن می نازد قابلیت اعتماد پذیری بسیار بالا و همچنین مورد استفاده در پروژه های بزرگ و حساس مانند مراکز خرید ، هابهای پستی ، برج های مسکونی بزرگ ، کاربردهای مالی و ... سرورهای Blazer proo می توانند نیاز به امنیت و اعتماد را به بهترین شکل ممکن بر آورده کنند.
سیستم عامل این سرورها لینوکس اختصاصی است و می تواند ضمن بر طرف کردن تمام نیازهای کاربر ، ضعف های سایر سیستم های مجتمع را نیز قوت بخشد تا بتوانید آن را بعنوان بهترین سیستم ضبط کننده تصاویر مجتمع بکار بگیرید.
برای امینت بالای اطلاعات در برابر آسیب دیدگی های هارد دیسک ، داده ها در این سرورهای ذخیره سازی تصاویر دوربین مدار بسته بصورت آینه ای یا Miror  بصورت همزمان روی چندین هارد دیسک ذخیره می شوند تا حس اعتماد بیشتری به کاربر ببخشد.
در پروژه هایی که از چندین NVR مجزا استفاده می کنند ، استفاده از این سرورهای قدرتمند ذخیره سازی اطلاعات توصیه می گردد و می تواند استفاده از چندین رکوردر و مدیریت دشوار آنها را با استفاده از یک دستگاه مجتمع تسهیل بخشید.



:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی حیدری پور
 
 

 

اگر شما کاربر دوربین مدار بسته هستید ممکن است برای شما پیش بیاید که بخواهید فیلم های پاک شده از دستگاه DVR خود را بازیابی کنید.در این مقاله قصد داریم تا در مورد نحوه ذخیره سازی داده های دستگاه DVR روی هارد دیسک صحبت کنیم و در مورد بازیابی داده های از دست رفته از هارد دیسک اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.در ادامه با ایلیا دیتا مرجع تخصصی دوربین مدار بسته همراه باشید.
در ابتدای امر به این مساله می پردازیم که چه داده هایی از هارد دیسک شما قابلیت بازیابی دارند.

تصور کنید هارد دیسک شما امکان ضبط تصاویر بمدت 15 روز را دارد.در این موارد پس از گذشت 16 روز از زمان شروع ذخیره سازی تصاویر ، هارد دیسک شما پر شده است و داده های روز اول توسط داده های جدید تر بازنویسی می شوند.در این حالت امکان بازیابی داده ها به هیچ وجه وجود ندارد.زیرا اساسا داده ای وجود ندارد که بخواهید آن را بازیابی کنید.
برخی مشتریان تقاضای بازیابی اطلاعات یکسال پیش خود را دارند و این امر در واقعیت امکان پذیر نیست.نرم افزارهای ریکاوری اطلاعات در واقع داده هایی را بازیابی می کنند که هنوز بازنویسی نشده اند و این نرم افزار ها نمی توانند برای شما معجزه کنند.
هنگامی که یک فایل از روی هارد دیسک شما پاک می شود چه اتفاقی روی سطح هارد دیسک شما می افتد ؟ هنگامی که شما یک فایل را توسط کامپیوتر حذف می کنید تنها در جدول فایل سیستم شما آن داده حذف شده و به شما نمایش داده نمی شود.نرم افزار های ریکاوری نیز به سطح دیسک و جدول داده ها رجوع کرده و فایل حذف شده را مجددا برای شما نمایش می دهند.نکته مهم در بازیابی اطلاعات این است که چنانچه شما بخواهید داده ای را بازیابی کنید نمی توانید آن را در محل قبلی خودش بازیابی کنید و باید آن را در فضای دیگری بازیابی کنید.
بعنوان مثال برای هارد دیسک یک دستگاه دی وی آر شما باید داده های آن را روی هارد دیسک دیگری بازیابی کنید و بازیابی داده ها روی هارد دیسک خود دستگاه امکان پذیر نیست.
نکته دیگر در مورد بازیابی اطلاعات هارد دیسک دوربین مدار بسته این است که برخی افراد هارد دیسک دوربین مدار بسته را به کامپیوتر متصل می کنند و با نرم افزارهای ریکاوری معمولی اقدام به بازیابی اطلاعات هارد دوربین مدار بسته می کنند.در این موارد باید بگوییم که هیچ چیزی عاید شما نخواهد شد.زیرا دستگاه های DVRR اطلاعات ذخیره شده را بصورت فایل های ناشناس کد گزاری می کنند و این فایل ها توسط هیچ نرم افزاری در کامپیوتر باز نمی شوند.

انواع دوربین مدار بسته تحت شبکه ، دوربین مدار بسته بیسیم (دوربین مدار بسته وایرلس) و ... در نهایت تصاویر خود را برای دستگاه DVR ارسال می کنند که DVR نیز این داده ها را کد گزاری می کند تا در صورت سرقت دستگاه ، نتوان به اداه های آن دسترسی داشت.
برای بازیابی داده های هارد دوربین مدار بسته باید توسط نرم افزار های مخصوص این کار را انجام داد که در ادامه این مقاله یکی از این نرم افزارها را برای شما معرفی خواهیم کرد.در این مورد نیز دقت داشته باشید که نرم افزار های معرفی شده از سمت ما نیز ممکن است با هر دستگاه DVR سازگاری نداشته باشد و شما برای بازیابی اطلاعات هارد دیسک دوربین مدار بسته خود شاید مجبور باشید از طریق مراکز تخصصی بازیابی اطلاعات اقدام کنید.
یکی از نرم افزار های مربوط به بازیابی اطلاعات هارد دیسک دوربین مدار بسته HX-Recovery می باشد.این نرم افزار دارای قابلیت های زیر می باشد :
-بازیابی اطلاعات بر اساس عملیات اشتباهی که در ویندوز صورت گرفته (مانند فرمت و مقدار دهی اولیه هارد دیسک)
-بازیابی اطلاعات برا اساس حدف تصاویر توسط DVR
-بازیابی اطلاعات بر اساس فرمت توسط DVR
-بازیابی اطلاعاتی که اندیس گزاری آنها به اشتباه توسط DVR صورت گرفته باشد(همان جدول فایل یا file system)
-بازیابی اطلاعاتی که در اثر بد سکتوذهای هارد دیسک حذف شده اند.
این نرم افزار روی دستگاه های DVR که از firmware های زیر استفاده می کنند و یا در لیست برندهای زیر ذکر شده باشند کار می کند.
  DHFS(DAHUA DVR )
  RSFS(raysharp)
  WFS {WFS 0.1/ WFS 0.2 / WFS 0.3/ WFS 0.4}
hikvision
ZHILING
  FS 3.2 
همانطور که گفتیم شما نمی توانید هارد دیسک dvr را به کامپیوتر متصل کنید و ویدئو های داخل آن را مشاهده کنید.برای این کار شما نیاز به نرم افزاری دارید که بتواند داده های DVR را کد گشایی کند.
نرم افزار DVR Examiner می تواند در مشاهده اطلاعات هارد دیسک دوربین مدار بسته به شما کمک کند.الیته این نرم افزار نیز ممکن است با تمامی دستگاه های DVR سازگاری نداشته باشد و همانطور که گفتیم شما باید در این موارد بدنبال نرم افزار دیگری باشید و با جستجوی نسخه فریم ور دستگاه DVR خودتان نرم افزار متناسب با آن را پیدا کنید.
در زیر تصاویری از محیط نرم افزار DVR Examiner مشاهده می کنید.

بازیابی اطلاعات هارد دیسک دوربین مدار بسته

بازیابی اطلاعات هارد دیسک دوربین مدار بسته

بازیابی اطلاعات هارد دیسک دوربین مدار بستهبازیابی اطلاعات هارد دیسک دوربین مدار بسته



:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی حیدری پور
 

 

هایک ویژن در تاریخ دوم مارچ سال جاری سری جدید محصولات دوربین مدار بسته تحت شبکه خود را با نسل سوم استاندارد easy ip ارائه داد و این تکنولوژی جدید با خود دستاوردهای بسیار مفیدی به همراه داشته است که در ادامه به بررسی مهم ترین آنها می پردازیم.

دوربین مدار بسته هایک ویژن در نسل جدید این تکنولوژی از کدک h265+ استفاده کرده است و بنا به ادعای سازنده h265+ می تواند داده ها را تا 50 در صد بیشتر از h265 فشرده سازی کند که رقم بسیار قابل توجهی می باشد.
از ویژگی های این بهبود کد گزاری را می توان نیاز به فضای ذخیره سازی کمتر ،ارائه تصاویر با کیفیت بالاتر ، بهبود قابلیت های تحلیل تصویر (توابع VCA) و استفاده راحت تر را اشاره کرد.
در معرفی نسل جدید دوربین های مدار بسته هایک ویژن ویژگی های بسیار کلیدی از جمله نصب و راه اندازی بسیار راحت ، پشتیبانی و ارائه رزولوشن 4K و ماندگاری بالاتر را اشاره کرد که در ادامه به توضیح هر کدام از این بخش خا می پردازیم.


کدک هوشمند h256+


هایک ویژن در معرفی این کدک ادعا داشته است که با ارائه بهبود هایی در الگوریتم های ذخیره سازی h265 باعث شده تا فضای ذخیره سازی داده های دوربین های مدار بسته هایک ویژن که از این تکنولوژی استفاده می کنند به میزان 50 در صد کمتر از دوربین هایی باشد که از تکنولوژی h265 استفاده می کنند.هایک ویژن راه دست یابی به این مهم را با آرشیو کردن المانهای غیر ضروری در کادر تصویر دوربین مدار بسته ، مانند پس زمینه های ثابت ، اشیائی که دارای حرکت ثابت می باشند (مانند آونگ ساعت ) و تاثیر نویز در زمان شب و تاریکی صورت داده است که می تواند حجم داده های مورد نیاز برای ذخیره سازی تصاویر دوربین مدار بسته را به میزان بسیار قابل توجهی کاهش دهد که باعث کاهش چشمگیرهزینه های ذخیره سازی داده ها برای کاربر می شود.

رزولوشن 4K

در سری دوربین های مدار بسته تحت شبکه دارای تکنولوژی Easy Ip 3.0 ارائه رزولوشن تصویر 4k امکان پذیر گردیده است و کاربران می توانند از تصاویر 4k با رزولوشن بسیار بالا لذت ببرند و همچنین میزان ذخیره سازی اطلاعات و فضای مورد نیاز برای ذخیره سازی داده ها به میزان بسیار قابل توجهی کاهش یابد.
نسل جدید این دوربین ها دارای WDR واقعی تا 120 دسیبل هستند و می توانند در شرایط نوری مختلف تصاویر را به بهترین شکل ممکن بازسازی بکنند.
هایک ویژن در این سری از دوربین های مدار بسته تکنولوژی dark fighter را به کار گرفته است و در توضیح مختصر این تکنولوژی باید بگوییم که ارائه تصاویر رنگی با رسیدن کمترین میزان نور به دوربین مدار بسته ممکن می باشد.


بهبود در توابع VCA


با ارئه تصاویر با کیفیت تر به همراه کدک هوشمند اختصاصی هایک ویژن ، دقت در عملکرد توابع VCA به میزان بسیار قابل توجهی افزایش یافته و این توابع پردازش تصویر به میزان بسیار قابل قبولی دارای بهبود عملکرد خواهند بود.


پایداری بالاتر و استفاده راحت تر


بیشتر دوربین های ارائه شده در این تکنولوژی دارای مقاوت قابل توجهی در برابر خاک و آب می باشند و اکثریت آنها دارای استاندارد ip67 هستند.همچنین هایک ویژن در این سری از دوربین های تحت شبکه قابلیت PoE را بهبود بخشیده است و متراژ نهایی ارسال داده های دوربین مدار بسته تحت شبکه را به 300 متر افزایش داده است که می تواند یک تغییر بسیار چشمگیر باشد



:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی حیدری پور
 

 

شاید شما نیز روی برخی از دوربین های مدار بسته کلمه 4in1 را مشاهده کرده باشید و از خود پرسیده باشید که این کلمه به چه معنی می باشد ؟

دوربین های مدار بسته نسل جدید دارای سنسور های Cmos  و برد های galaxy core می توانند در 4 حالت زیر سیگنال تصاویر را ارسال کنند.

1-ارسال سیگنال دوربین مدار بسته آنالوگ روی حالت CVBS

2-ارسال سیگنال دوربین مدار بسته HDCVI تکنولوژی ارسال تصویر کمپانی دوربین مدار بسته داهوا

3-ارسال سیگنال دوربین مدار بسته HDTVI  اکثر دوربین های کمپانی دوربین مدار بسته هایک ویژن

4-ارسال سیگنال تصویر دوربین مدار بسته AHD که یک تکنولوژی کد باز است و می تواند با تمام دستگاه ها سازگار باشد.

تغییر بین این 4 حالت با نگه داشتن کلید OSD روی کابل دوربین مدار بسته صورت می گیرد و هر یک از 4 جهت در جوی استیک دوربین مدار بسته روی یک تکنولوژی خاصی سوئیچ می کند.

با نگه داشتن کلید OSD منو روی دوربین مدار بسته دقیقا چه اتفاقی می افتد ؟ هنگامی که شما دوربین مدار بسته خود را روی حالت یک تکنولوژی خاص سوئیچ می کنید در واقع ارسال سیگنال تصویر روی کابل بر اساس استاندارد تکنولوژی مورد نظر تغییر پیدا می کند.بعنوان مثال اکثر دوربین های مدار بسته AHD دارای انکودر و دیکودر های Nextchip می باشند.هنگامی که نور محیط توسط لنز به سنسور تصویر می رسد و توسط چیپست پردازنده تصویر به سیگنال های تصویر تبدیل می شود ، نوع این سیگنال با توجه به تکنولوژی های مختلف متفاوت می باشد.بعنوان مثال اگر دوربین مدار بسته HDCVI  را به دستگاه های رکوردر AHD  متصل کنید تصاویر نا مشخصی را دریافت می کنید.این در حالی است که هنگامی که شما روی حالت تکنولوژی خاصی سوئیچ می کنید نوع ارسال سیگنال بطور کاملا سازگار با تکنولوژی مورد نظر تغییر می یابد.

تکنولوژی های AHD و HDTVI بصورت کد بتز می باشند و هنگامی که دیکودر داخلی این دوربین ها اقدام به رمز گزاری سیگنال می کند ، الگوریتم ارسال و دریافت سیگنال تکنولوژی های متفاوت در چیپست مرکزی دوربین های چهار کاره قرار داده شده است و به راحتی می توان نوع سیگنال ارسالی را تغییر داد.

حال شاید با خود بگویید که این تکنولوژی مزیت های بسیار زیادی دارد و از این پس بجای خرید دوربین های برند های مختلف تنها دوربین های مدار بسته با PCB های Galaxy Core را تهیه کنیم.

در خرید این دوربین ها موارد زیادی دخیل هستند که از جمله مهم ترین آنها می توان به کیفیت سنسور تصویر و نوع لنز و pcb بکار رفته در این دوربین ها اشاره کرد و چنانجه یک دوربین مدار بسته ارزان قیمت دارای سنسورهای تصویر با درجه کیفی پایین باشد عمر بسیار پایینی خواهد داشت و نمی تواند جوابگوی نیاز کاربر باشد.حال اینکه هنگامی که یک دوربین مدار بسته دارای کیفیت تصویر و عمر سنسور تصویر پایین باشد دیگر دارا بودن مزیت  4 کاره بودن به هیچ وجه به چشم نمی آید.

سازگاری تکنولوژی های دوربین مدار بسته با یکدیگر اقدامی است که می تواند برای سازگاری و بهبود انواع دوربین های مدار بسته آنالوگ HD که از بستر کابل کواکسیال استفاده می کنند به شمار می آید و امروزه دستگاه های رکوردر برندهای معتبر مانند داهوا و هایک ویژن ، دارای قابلیت سازگاری با تمام انواع دوربین مدار بسته ، حتی دوربین مدار بسته تحت شبکه را دارند.

دستگاه های دی وی آر چهار کاره نیز جهت سازگاری با انواع دوربین های مدار بسته طراحی و توسعه یافته اند که برای خرید آنها نیز مهم ترین عامل میزان رزولوشن ضبط و نرخ فریم آنها می باشد که دو عامل بسیار مهم در خرید دستگاه دی وی آر به شمار می رود و همچنین پردازنده مرکزی که امروزه محبوب ترین آنها چیپست HiSilicon می باشد که از توان عملیاتی و دوام بیشتری به نسبت سایر چیپست ها برخوردارند.



:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی حیدری پور
 
 

 

داستان هک دوربین های مدار بسته همچنان ادامه دارد.پس از اعلام هک شدن دستگاه های dvr هایک ویژن ، اکنون نیز اخباری مبنی بر هک تجهیزات نظارت تصویری دوربین مدار بسته داهوا و دستگاه های دی وی آر این شرکت منتشر شده که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.
با توجه به ادعای داهوا یازده مدل از دوربین مدار بسته تحت شبکه و رکوردرهای HDCVII این شرکت در خطر این حملات قرار دارند و این اعداد و ارقام  تنها مبنای ادعای داهوا بوده و ممکن است سایر محصولاتی که از سوی داهوا در لیست خطر اعلام نشده اند نیز در خطر هک شدن قرار داشته باشند.


این حفره امنیتی در firmware محصولات داهوا وجود داشت و داهوا اطلاع رسانی هایی مبنی بر بروز رسانی نرم افزار این محصولات ارائه نموده است و کاربرانی که از این محصولات استفاده می کنند موظف به بروز رسانی نرم افزار های خود هستند و داهوا این firmwaree ها را در وب سایت خود قرار داده  تا مشتریان بتوانند به سرعت نرم افزار را بروز رسانی کرده تا حفره های امنیتی بر طرف گردند.

پس از هک شدن دستگاه های داهوا چه اتفاقی می افتد ؟


پس از نفوذ به تجهیزات نظارتی و دوربین مدار بسته تحت شبکه داهوا کاربر هکر می تواند از طریق UI تحت وب این محصولات تمام اقدامات از قبیل  تغییر کلمه عبور ، دسترسی به آرشیو ها ، پاک کردن آنها و در کل تمام عملیاتی که کاربر می تواند انجام دهد را صورت داده و برای کاربران این تجهیزات اختلالات زیادی بوجود بیاورد.
همچنین نفوذ و هک محصولات ذکر شده داهوا بسیار راحت است که دست کاربران متوسط را نیز باز می گذارد.
بنا به ادعای داهوا این حفره امنیتی تنها یک خطای کد نویسی نرم افزاری بوده و تمام این موارد در خصوص باگ های شدید محصولات ذکر شده ، بصورت کاملا تصادفی می باشند.
اما اینجا یک سوال پیش می آید و آن هم این است که چه تضمینی وجود دارد که این مشکلات در آینده نیز رخ نخواهند داد ؟
فرایند هک و آنتی هک همواره در حال تقابل هستند و هر چقدر یک سیستم به لحاظ امنیتی قوی تر می شود هکر ها نیز از راه های دیگری وارد می شوند و این تقابل در نهایت منجر به ارائه باگهای نرم افزاری و حفره های امنیتی می شوند که در برخی موارد می توانند سر یک برند را زیر آب کنند.

جزئیات نحوه هک محصولات داهوا


کاربری که موفق به هک محصولات داهوا شده بود ، توانست به فایلی که اطلاعات نام کاربری و کلمه عبور تجهیزات داهوا را ذخیره می کند دسترسی یافته و اطلاعات کاربران را از آن واکشی کند.
شاید با خود بگویید که امنیت داهوا بسیار پایین است اما این فیل های متنی که مشخصات کاربران را ذخیره می کنند در دسترس همگان نیستند و برای نفوذ به اطلاعات باید از راه گزارش گیری های پایگاه داده ها وارد شد.
با چند دستور ساده می توان به محصولات داهوا نفوذ کرد و اطلاعات مورد نیاز را از پایگاه داده ها استخراج کرد.
کلمات عبور بصورت کدهای hash در پایگاه اداه ها ذخیره می شوند.کدهای hash از الگوریتم یک طرفه ای تولید می شوند.یعنی اگر شما کد  hash شده یک رشته متنی کلمه عبور را بدست بیاورید هیچ الگوریتمی وجود ندارد که بتوانید کلمه عبور اولیه را پیدا کنید.اما این اسکریپت اقدام به تولید کلمات عبور متفاوتی می کند و  آن را هش کرده و سپس با رشته هش شده مقایسه می کند.هر گاه موفق به ساخت رشته ای مشابه شد با کلمه عبور وارد شده دستگاه شما هک شده است.
اما مورد ذکر شده در خصوص باگ در این محصولات منوط به مشکل کد های هش نمی شود.مورد و باگ داهوا این است که چرا تدبیری بوجود نیامده که یک ربات با اینهمه آزمون و خطای کلمه عبور Banned نمی شود و می تواند ساعت ها آزمون و خطای کلمه عبور را انجام دهد تا جایی که با آزمون و خطاهای متعدد بتواند دوربین مدار بسته شما را هک کند.
برای مثال هنگامی که شما می خواهید در یک وب سایت وارد شوید علاوه بر کلمه عبور و نام کاربری از شما می خواهد تا کد امنیتی که به شکل تصویر راست را وارد کنید تا مطمئن شود شما ربات نیستید و امکان آزمون و خطاهای متعدد را از شما بگیرد.
مثال دیگر سایت گوگل است.در سایت گوگل نیز هنگامی که کاربر بطور متوالی اقدام به سرچ کلمات کلیدی مختلف می کند ، پس از چند جستجو از او می خواهد تا کد امنیتی وارد کند و نشان دهد که ربات نیست.
در firmware تجهیزات نظارت تصویر داهوا نیز میبایست امکانی اندیشیده میشد که یک اسکریپت نتواند بارها آزمون و خطا را انجام دهد.
این نفوذ امنیتی به محصولات داهوا در حالی اتفاق افتاد که دوربین مدار بسته هایک وِیژن نیز چندی پیش مورد هک قرار گرفت و دستگاه های زیادی از این کمپانی هک شدند که کمپانی تولید کننده با ارائه نرم افزار جدید این مشکلات را تا حدود زیادی بر طرف کرد.
اما با توجه به سهم عظیم فروش داهوا و هایک ویژن در بازار های ایالت متحده امریکا ، نگرانی هایی در خصوص استفاده از این محصولات بوجود آمده است که می تواند آینده بازار این دو کمپانی چینی را تحت تاثیرات خود قرار دهد.

این مشکلات علاوه بر محصولات اصلی داهوا به برند های OEM  داهوا نیز باز می گردد که این محصولات نیز باید بروز رسانی هایی در خصوص فریم ور های خود صورت دهند.



:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 اسفند 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی حیدری پور

 

 

VCA مخفف کلمه video content analytics می باشد و در معنای لغوی به معنی تحلیل محتوای ویدئو می باشد.امروزه دستگاه های DVR برندهای معتبر نظیر هایک ویژن ، داهوا و ... دارای امکانات پردازش تصویر خاصی هستند که به آنها توابع VCAA گفته می شود.
نمونه توابع vca می توان به شمارش تردد افراد ، جلوگیری از ورود افراد به مناطق خاص در کادر تصویر دوربین مدار بسته ،  شناسایی پلاک خودرو ، تشخیص چهره افراد ، تشخیص آتش سوزی و ... اشاره کرد.
در حقیقت پردازش این تصاویر توسط نرم افزار دستگاه های DVR صورت می گیرد وبار این پردازش ها بعهده پردازنده مرکزی دستگاه DVR می باشد.
در ویدئوی زیر می توانید برخی از نمونه های این توابع را در دستگاه های DVR  دوربین مدار بسته هایک ویژن مشاهده کنید.


با توجه به گسترده شدن این امکانات و همچنین افزودن امکانات جدید از سمت سازندگان دستگاه های DVR و توسعه دهندگان نرم افزار های تحلیل گر تصاویر این توابع در حال بهبود هستند و روز به روز استفاده از آنها بیشتر می شود.بطوریکه تا چند سال آینده استفاده از توابع تحلیل گر تصاویر به یکی از نیازهای کاربران دستگاه های نظارت تصویری و دوربین مدار بسته تبدیل خواهد شد.
در طراحی و توسعه این توابع ، شرکت های ارائه کننده روز به روز در حال ارائه امکانات جدید هستند و همچنین میزان خطای این توابع تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است که می تواند در محبوبیت آن تاثیر گذار باشد.
توابع VCA برای پاسخ به نیاز کاربران طراحی و توسعه می یابند و امروزه شاهد افزایش نیاز کاربر به مدیریت حرفه ای تر جمعیت ، نیروی انسانی و مدیریت دقیق تر تردد هستیم و نیاز به توابع VCA بیش از هر زمانی حس می شود و همین امر باعث افزایش رشد تکنولوژی پردازش و تحلیل تصاویر می شود.
در آینده نزدیک تحلیل گرهای محتوای ویدئو یا همان توابع VCA نقش بسیار مهمی در فروش تجهیزات دوربین مدار بسته برای برندهای خاص خواهند  داشت و پیش بینی می شود در آینده این توابع به عنوان گزینه هایی برای ترجیح دادن یک برند به برند دیگر باشند و بتوانند ضمن مرتفع کردن نیازهای کاربران ، سهم فروش بالایی را در تجهیزات نظارت تصویری داشته باشند.بطوریکه پیش بینی می شود تا 5 سال آینده استفاده از توابع VCA به میزان دو برابر افزایش یابد.


استفاده از VCA در سیستم های مدیریت ویدئویی


VMS مخفف video management system می باشد و به سیستم های مدیریت ویدئویی VMS گفته می شود.توسعه دهندگان سیستم های مدیریت ویدئویی همواره در حال افزودن امکانات جدید و توسعه سیستم های مدیریت ویدئویی خود هستند و امروزه استفاده از توابع VCA می تواند روند رد انها را نیز تحت تاثیرات مثبت خود قرار دهد و سیستم های مدیریت ویدئویی که دارای توابع حرفه ای جهت پردازش تصویر و گزارش گیری های خاص از تصاویر آرشیو شده نباشند نمی توانند نیاز های کاربر را مرتفع کنند.
هوش مصنوعی روز به روز در حال قوت و قدرت گرفتن می باشد و سیستم های مجتمع ویدئو که دارای آرشیو های گسترده فایل های ویدئویی هستند باید دارای توانایی های قدرتمند پردازش این اطلاعات باشند.
یکی از این سیستم ها وب سایت یوتیوب می باشد.اگر به نحوه عملکرد این وب سایت دقت کرده باشید چنانچه شما یک ویدئو را در این سایت  مشاهده کنید ، خود سایت بطور اتوماتیک ویدئو های دیگری را نیز به شما پیشنهاد می کند که شباهات بسیار زیادی به ویدئوی تماشا شده توسط شما را دارد.

در بازدید بعدی که سایت یوتیوب را باز کنید میبینید که طیف عظیمی از ویدئوهایی به شما پیش نهاد می شود که قبلا مشابه آنها را دیده اید.
حال شاید این سوال برای شما پیش بیاید که یوتیوب چطور می تواند ویدئوهای شمابه را تفکیک بندی کند ؟ یوتیوب یک VMS می باشد که روی تک تک فریم های تصاویر ارسالی پردازش انجام می دهد و نتایج این پردازش را در یک پایگاه داده ذخیره می کند.حال زمانی که یک ویدئو دارای نتایج مشابه ویدئوی مشاهده شده توسط کاربر باشد آن را نیز به او پیشنهاد می کند.
همچنین در برخی مواقع نیز توسط تیترهای ویدئو های ارسال شده این کار را انجام می دهد که این مدل درکنار تحلیل پردازش ها مجموعا الگوریتم های پیشنهاد ویدئو به کاربر را تشکیل می دهند.

بهبود تصاویر دوربین های مدار بسته امری مهم در توسعه VCA


همانطور که می دانید با پیشرفت تکنولوژی در دوربین های مدار بسته ، امروزه همراه با ارائه تصاویر بهتر توسط نسل جدید ، محصولات نسل قبل از رده خارج شده و کاهش قیمت بسیار محسوسی را تجربه می کنند و کم کم از رده خارج می شوند.
هر چقدر کیفیت تصویر یک دوربین مدار بسته بیشتر باشد توابع پردازش تصویر و تحلیلگر تصویر بهتر می توانند روی تصاویر بدست آمده محاسبات را انجام دهند و در نتیجه باعث افزایش دقت در نتیجه الگوریتم می شوند.
نسل جدید دوربین های مدار بسته دارای سنسورهای تصویر بهبود یافته تری هستند و می توانند تصاویر با رزولوشن بالاتری ارائه نمایند و بر همین اساس توابع VCA می توانند نتایج بسیار دقیقی به کاربران ارائه دهند.
دوربین های مدار بسته حرارتی می توانند در کنار تحلیل گرهای تصاویر استفاده ترکیبی بسیار مناسبی داشته باشند و این روند می تواند کاربرد یک دوربین مدار بسته را علاوه بر بکارگیری به عنوان یک سیستم نظارت تصویری اهداف دیگر نظامی ، صنعتی و ... را نیز پوشش دهند.
پیشرفت VCA می تواند امکاناتی فراتر از مبحث نظارت تصویری ارائه کند و نظارت را بطور خیلی دقیق تر صورت دهد.دستگاه های رکوردر امروزی دارای قابلیت هایی از قبیل جستجوی تصاویر بر اساس چهره افراد ، گزارش گیری تردد بر اساس پلاک خودرو ، گزارش گیری ویدئوهای مربوط به وقوع جرم در کادر تصویر دوربین (مانند تردد بیجا ، خرابکاری و ورود به مناطق ممنوعه ) می باشند.
کاربران محصولات امنیتی نیز با مشاهده این امکانات سطح توقعاتشان از یک سیستم مدار بسته رو به افزایش است و توسعه دهندگان VCA نیز روز به روز در حال گسترش امکانات و افزودن توابع بیشتر بر اساس نیاز کاربر می باشند.

 



:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 اسفند 1395 | نظرات ()